Môj orientačný pohľad

Autor: Michal Perignáth | 13.6.2011 o 20:33 | Karma článku: 9,06 | Prečítané:  1032x

Z minuloročného pochodu (nemusím asi bližšie špecifikovať, že sa jedná o dúhu) sa na YouTube zachovalo jedno video, v ktorom istý chlapík v mene všetkých kresťanov povedal toto: „Pavol, v liste Grékom sa hovorí, že nie je žid ani kresťan, všetci sme bohmi v Kristu a všetci sme ľuďmi v Kristu a to sa vzťahuje aj na našu súkromnú orientáciu." Priatelia, netuším, kto bol ten týpek a už vôbec nepoznám jeho pohnútky, treba však jasne povedať, že hovoril herézy (iným slovom halušky). Ak mi dovolíte, podelím sa s vami o svoj pohľad na rôzne orientácie.

Na úvod by som chcel uviesť veci na správnu mieru. List Grékom v Biblii (aspoň tej kresťanskej) neexistuje. Dotyčný pán mal asi na mysli stať z listu Galaťanom 3, 26-28: „Veď skrze vieru v Ježišovi Kristovi ste všetci Božími synmi. Lebo všetci, čo ste pokrstení v Kristovi, Krista ste si obliekli. Už niet Žida ani Gréka, niet otroka ani slobodného, niet muža a ženy, lebo vy všetci ste jeden v Ježišovi Kristovi." Čo však tento citát skutočne znamená? Nerád vytrhávam veci z kontextu, preto treba povedať, že Pavol tu opisuje dočasnosť zákona a nevyhnutnosť vykúpenia. V týchto troch veršoch sa píše o spáse a dôležitosti viery. Kristus zachránil všetkých bez rozdielu. Vonkoncom však nemožno tvrdiť, že sme sa stali bohmi alebo že sa tento úryvok vzťahuje aj na našu súkromnú orientáciu vo význame, že už si definitívne môžeme robiť, čo nám napadne. Áno, všetci sme jedno vo význame, že všetci sme zachránení, ale je na našom rozhodnutí, či to prijmeme alebo nie. Na takomto minuloročnom skutočnom zdokumentovanom príbehu možno vidieť, čo znamená prekrútenie významu Písma a herézy v priamom prenose. Úplný doraz však prišiel, keď to povedal v mene všetkých(!) kresťanov. Prepáčte, ale toto je trošku prisilná káva. Možno by bolo fajn, keby sa ten chlapík ospravedlnil, že išlo o jeho súkromný názor (v rozpore s kresťanskou vierou).

 

Ešte sa s vami krátko podelím s názorom na homosexualitu (hlavná organizátorka tých pochodov má 24 rokov, ja mám porovnateľný vek, tak dúfam, že to prekážať nebude). Najskôr pre lepšie pochopenie: týmto článkom nejdem súdiť ľudí. Nikdy som nijakého homosexuálne orientovaného človeka nediskriminoval a urobím všetko preto, aby sa to ani nikdy v budúcnosti nestalo. Proti homosexuálnemu správaniu však už čosi mám.

 

Poznáme šieste prikázanie z Desatora. Vzťahuje sa na nás všetkých bez výnimky. Pokrstení homosexuáli aj heterosexuáli sú povolaní k čistote. Slovo čistota sa dnes používa len výnimočne, preto frázy ako čistota vo svedomí, čistota pred manželstvom, čistota v manželstve, čistota v úmysloch, budú znieť ako archaizmy alebo neologizmy. Musím znovu len zdôrazniť, že všetci sú povolaní k čistote (teda bez diskriminácie), každý vo svojom stave. Chcem týmto povedať, že sa nám ľahko kritizuje homosexuálov a ich správanie, ale ak by sme sa skutočne pozreli do nášho vnútra, čo by sme tam našli? Možno by sme zistili, že v našom oku je brvno a my sa zaoberáme smietkou v susedovom oku. Budeme hľadať rôzne cesty k slobode, ale tam vedie len cesta jediná - cez čistotu a lásku. A platí to univerzálne.

 

Cirkev učí o výnimočnosti manželstva. Ako uvádza KKC 2360: „Sexualita je zameraná na manželskú lásku muža a ženy." Existuje mnoho kvalitnej literatúry o cirkevnom pohľade na manželstvo, spomeniem knihu od Christophera Westa Radostná zvesť o sexe a manželstve, kde dostanete vyčerpávajúci výklad. Manželstvo veľmi oceňoval aj Ján Pávol II. v sérii prednášok s názvom Teológia tela. Je to jediný Bohom a Cirkvou uznaný celoživotný zväzok medzi dvoma osobami, konkrétne mužom a ženou, kde musí byť splnená požiadavka vernosti a plodnosti. Nepredpokladám, že by sa toto niekedy zmenilo. Preto akýkoľvek inštitucionalizovaný zväzok homosexuálov by bol paródiou manželstva, pretože by okrem iného nebol otvorený odovzdávaniu života.

 

Nie som proti slobode zhromažďovania, prejavovania názorov, práve naopak (veď preto aj píšem a stretávam sa s ľuďmi). V tomto prípade nemožno hovoriť o obmedzovaní základných ľudských práv a slobôd ľudí s homosexuálnou orientáciou, lebo tie platia univerzálne. Avšak nemôžem súhlasiť, ak niekto uskutočňuje aktivity, ktoré majú diskriminačný potenciál, pretože ich cieľom je vydobyť si isté výsady, ísť nad rámec ľudských práv. Občas mám pocit, že v Európe a už aj na Slovensku pomaly, ale isto strácame súdnosť.

 

P.S.: Na tých pochodoch som nebol a prečítal som minimum spravodajských článkov na tú tému. Na môj vkus ich bolo strašne veľa, a to odradí (v tom istom čase sa v Trnave konal festival Lumen, kde bolo päťkrát viac ľudí ako v Bratislave a lumeňáckych článkov narátam na prstoch jednej ruky. Nepomer, však?). Napriek tomu vnímam svoje okolie, uvažujem, mám svoj názor a vám sa nemusí páčiť. Ale cítil som vo svojom vnútri, že sa treba ozvať.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?